Haaruitval Tijdens Zwangerschap: Oorzaken en Behandelingen

Als je zwanger bent en last hebt van haaruitval, vraag je je misschien af of er een oorzaak is. Hoewel zwanger zijn niet noodzakelijk betekent dat je haaruitval krijgt. Haaruitval in het begin van de zwangerschap kan te maken hebben met hormonen of stress. Het kan ook te maken hebben met onderliggende gezondheidsproblemen. Lees verder om meer te leren over haaruitval tijdens de zwangerschap en hoe je het kunt behandelen en voorkomen.

Wat is haaruitval tijdens de zwangerschap?

Haaruitval tijdens de zwangerschap is een probleem dat te wijten is aan specifieke redenen voor deze periode. Het wordt meestal veroorzaakt door hormonale problemen, stress of andere gezondheidsproblemen.

Redenen voor haaruitval tijdens de zwangerschap

Haaruitval Tijdens Zwangerschap: Oorzaken en Behandelingen

Sommige vrouwen hebben last van haaruitval tijdens de zwangerschap. Ze merken dat hun haar dunner wordt of meer uitvalt. Dit kan beginnen tijdens de zwangerschap. Bovendien kan het na de bevalling doorgaan. Haaruitval kan verontrustend zijn. Meestal is het echter een tijdelijk gevolg van veranderende hormonen of de normale stress van de zwangerschap. Maar haaruitval tijdens de zwangerschap kan ook een teken zijn van een ernstiger medisch probleem.

Oorzaken van haaruitval tijdens de zwangerschap:

Hormonale aandoening

Sommige vrouwen kunnen last hebben van haaruitval door stress of een shock. Deze oorzaak wordt telogeen effluvium genoemd en treft een klein aantal vrouwen tijdens de zwangerschap. Haaruitval als gevolg van hormonale verschuivingen treedt niet altijd meteen op. In plaats daarvan kan het 3 tot 4 maanden duren voordat je merkt dat je haar dunner wordt. Deze aandoening duurt meestal niet langer dan zes maanden. Bovendien leidt het niet tot permanente haaruitval.

Gezondheidsproblemen

Er kunnen zich ook gezondheidsproblemen voordoen tijdens de zwangerschap. De haaruitval kan vrij dramatisch zijn voor de patiënt. Vooral als het te maken heeft met een voortdurende onbalans in hormonen. Te veel schildklierhormoon of te weinig schildklierhormoon kan moeilijk te herkennen zijn tijdens de zwangerschap.

Van de twee aandoeningen komt hypothyreoïdie vaker voor. Ongeveer 3 of 4 op de 100 zwangere vrouwen hebben er last van. Haaruitval is een van de symptomen, samen met spierkrampen en constipatie. Ongeveer 2 op de 40 vrouwen kan ook schildklierproblemen krijgen na de geboorte van de baby. In alle gevallen worden schildklierproblemen meestal vastgesteld met een bloedtest.

Stress

Haaruitval komt vaker voor dan na de geboorte. Maar het kan ook gebeuren tijdens de zwangerschap. Het dunner worden en uitvallen van het haar is afhankelijk van de stress van de aanstaande moeder. De behandeling van deze aandoening bestaat uit stressreductiemethoden.

Haaruitval tijdens zwangerschap eerste trimester

Haaruitval Tijdens Zwangerschap: Oorzaken en Behandelingen

Het eerste trimester kan stress veroorzaken voor het lichaam omdat de balans van hormonen drastisch verschuift. Door stress kunnen meer haren op je hoofd in de telogene of “rustfase” van de haarlevenscyclus terechtkomen. Je kunt dus 300 haren per dag verliezen.

Haaruitval bij zwangerschap jongen of meisje

Het probleem van haaruitval tijdens de zwangerschap is niet afhankelijk van het geslacht van de baby. Dit is een aandoening die alleen ontstaat door stress, hormonale stoornissen of verschillende ziekten. Het idee dat haaruitval door het geslacht van de baby is toe- of afgenomen, is niet waar.

Haaruitval na de zwangerschap

Haaruitval tijdens de zwangerschap na de geboorte komt vaker voor. Dit komt doordat het stressniveau van de moeder is toegenomen. Tegelijkertijd pieken de hormonale veranderingen in deze periode. Haaruitval na de bevalling is een normale aandoening. Gemiddeld kan het 3 tot 4 maanden duren. Dermatologen noemen deze situatie overmatige haaruitval. Overmatige haaruitval wordt veroorzaakt door dalende oestrogeenspiegels.

Bloedarmoede en haaruitval tijdens de zwangerschap

Bloedarmoede ontstaat wanneer je niet genoeg rode bloedcellen hebt om zuurstof naar verschillende weefsels in het lichaam te brengen. Het kan leiden tot dunner wordend haar en andere symptomen, zoals vermoeidheid, kortademigheid en hoofdpijn.

Zwangere vrouwen lopen een verhoogd risico op bloedarmoede. Vooral als hun zwangerschappen vlak na elkaar plaatsvinden of als ze zwanger zijn van een meerling. Deze ziekte kan ook worden vastgesteld met een bloedtest.

Haaruitval bij deze aandoeningen is niet blijvend. Maar het kan zijn dat je haar pas weer zijn normale dikte krijgt als de hormoon- of vitaminespiegels weer normaal zijn.

Haaruitval Tijdens Zwangerschap: Oorzaken en Behandelingen

Haaruitval tijdens de zwangerschap vereist geen speciale behandeling. Meestal gaat het na verloop van tijd vanzelf over.

Als de haargroei niet terugkeert naar het oude niveau, schrijven artsen soms minoxidil voor. Dit geneesmiddel wordt echter niet als veilig beschouwd voor gebruik in deze periode.

In het geval van bloedarmoede zou samenwerking met je arts om medicijnen te vinden die je waarden weer op een normaal niveau brengen, moeten helpen om de hergroeicyclus mettertijd op gang te brengen.

Als je al lange tijd last hebt van haaruitval en je hebt een regionaal kaalheidsprobleem, dan kan haartransplantatie een effectieve behandelmethode zijn.

Haaruitval na zwangerschap Vitaminen

Haaruitval wordt veroorzaakt doordat je niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Tekorten aan ijzer, proteïnen, mineralen en vitaminen dragen ook bij aan deze aandoening. Bovendien kan overmatige vitamine-inname ook een oorzaak zijn van haaruitval. Daarom moet je geen vitamines gebruiken zonder het aan je arts te vragen.

Haaruitval tijdens de zwangerschap huismiddeltjes kunnen zijn. Zo kunnen de gebruikte medicijnen een bijwerking hebben. Zorg er daarom voor dat je je arts raadpleegt om deze medicijnen weer te gebruiken. Als er bijwerkingen zijn, neem dan zo snel mogelijk contact op met je arts. Probeer gezond te eten en tegelijkertijd de vitamines te gebruiken die je arts je aanraadt. Hoe natuurlijker je vitamines inneemt, hoe meer profijt je ervan hebt.

Lees voor meer informatie over haartransplantatie onze blog “Hoe wordt een haartransplantatie gedaan: Alle procedures”.

Wanneer stop je met haarverlies tijdens de zwangerschap?

Haarverlies of uitdunnen tijdens de zwangerschap komt minder vaak voor dan haarverlies na de geboorte. Maar deze reactie is een normale reactie van het lichaam. En het is meestal geen reden tot bezorgdheid. De hormoonhuishouding van het lichaam is verstoord. Het kan dus een reactie uitlokken in de haarzakjes.

Hoe kan ik mijn haar versterken tijdens de zwangerschap?

Twee tot drie keer per week een vetmassage houdt de hoofdhuid gezond. Gezond haar is van nature sterk. Het voeden van het haar houdt het haaruitvalprobleem onder controle. Het is ook een goede manier om dingen te doen die je stress verminderen.

Welke vitamines kan ik nemen tegen haaruitval tijdens de zwangerschap?

Vitamine E en B zijn te vinden in veel haargroeisupplementen en behandelingen. Volgens veel artsen zijn deze goed voor de algehele gezondheid van je haar, huid en nagels.

Is haaruitval tijdens de zwangerschap normaal?

Haaruitval tijdens de zwangerschap is normaal. Vooral als het verband houdt met hormoonveranderingen of bepaalde gezondheidsproblemen. De haargroei zou moeten hervatten als de onderliggende oorzaak wordt behandeld. Haaruitval na de zwangerschap gaat door tot ongeveer vier maanden na de bevalling.