Wat is Alopecia? Oorzaken, Symptomen & Behandelingen

Alopecia areata is een veel voorkomende auto-immuunziekte die leidt tot onvoorspelbare haaruitval. De behandeling hangt af van de oorzaak. Je kunt onze blog raadplegen voor meer informatie.

Wat is Alopecia Areata?

Huidaandoeningen zijn een van de meest voorkomende gezondheidsproblemen in de samenleving. Sommige huidaandoeningen kunnen zich op maat van de behaarde huid ontwikkelen. Een veel voorkomende van deze aandoeningen is ringwormziekte, ook bekend als alopecia areata. Het is een haaruitvalprobleem dat op bepaalde delen van de behaarde huid de grootte van een ijzeren munt lijkt te hebben.

Wat veroorzaakt alopecia?

De oorzaken van alopecia zijn niet volledig bekend. Onderzoek toont aan dat deze ziekte ontstaat doordat het immuunsysteem van het lichaam gezonde haarzakjes aanvalt. Door beschadiging van de haarzakjes ontstaat kaalheid in dit gebied. Tot de genezingsperiode wordt voorkomen dat er nieuw haar groeit.

In klinische studies is echter ook waargenomen dat ringworm samen met andere gezondheidsproblemen kan voorkomen. Dit probleem doet zich voor bij auto-immuunziekten zoals diabetes type 1 en gewrichtsreuma. Er is ook ontdekt dat soortgelijke aandoeningen kunnen voorkomen bij mensen met ringworm in hun familie.

Andere elementen die deze ziekte veroorzaken zijn:

Extreme stress, verdriet, depressie,
Schildklieraandoeningen (vooral chronische inflammatoire schildklier),
Bijnierinsufficiëntie, ziekte van Addison,
Vitiligo

Alopecia Symptomen

Wat is Alopecia? Oorzaken, Symptomen & Behandelingen

De klinische symptomen van deze ziekte variëren van persoon tot persoon. Sommige patiënten ervaren haaruitval op kleine gebieden. Sommigen ervaren grote hoeveelheden haaruitval op grote gebieden. Dit probleem kan ook optreden bij wenkbrauwen en wimpers.

Deze ziekte is over het algemeen kenmerkend en manifesteert zich op verschillende manieren op de hoofdhuid. In het door ringworm aangetaste gebied is de huid gezond en is er geen sprake van een ontsteking in de huid. Haaruitval begint meestal op de hoofdhuid. Mensen kunnen wimpers, wenkbrauwen en ringworm op hun schaamhaar hebben. Er kunnen ook veranderingen optreden in de nagelstructuur. Het verloop van de ziekte kan variëren en in het algemeen terugkeren.

Soorten

Er zijn verschillende typen van deze ziekte:

Alopecia Universalis

Dit is een fase van alopecia areata. In deze fase vallen haar, wenkbrauwen en wimpers snel af. Het kan op elke leeftijd voorkomen. Er is echter geen genezing bekend. De ziekte kan zich langzaam vanzelf herstellen. Soms zijn de nieuwe haren wit of grijs, daarna nemen ze hun oorspronkelijke kleur weer aan.

Alopecia Totalis

Dit is een geval waarbij het haar in de behaarde huid voortschrijdt tot het volledig uitvalt.De verspreiding van de uitval over het hele lichaam wordt univarsalis genoemd. Dit zijn echter uiterst zeldzame ziekten.

Frontale fibroserende alopecia

Dit is een vorm van lichen planopilaris die vooral gekenmerkt wordt door langzaam progressieve haaruitval en littekenvorming op de hoofdhuid ter hoogte van het voorhoofd. In sommige gevallen kunnen ook de wenkbrauwen, wimpers en/of andere lichaamsdelen betrokken zijn.

Alopecia Behandelingen

Wat is Alopecia? Oorzaken, Symptomen & Behandelingen

Je moet naar de dermatoloog voor een diagnose en behandeling van de ziekte.

Voor de behandeling van haaruitval worden geneesmiddelen uit de steroïdengroep gebruikt. Deze geneesmiddelen worden vooral gebruikt in de middelste en latere stadia van de ziekte. Deze geneesmiddelen kunnen vaak worden gebruikt in de vorm van crèmes, injecties onder de huid of injecties via de heup. Sprays worden gebruikt om het haar of de haaruitval terug te krijgen. Vooral lotions met cortisone erin kunnen worden gebruikt. Het haar dat terugkomt na de behandeling kan verkleurd, wit of grijs zijn. Dit baart patiënten eerst zorgen, maar na verloop van tijd zal het haar terugkeren naar zijn oorspronkelijke kleuren.

Een andere methode om alopecia areata te behandelen is immunotherapie. Hierbij wordt een werkzame stof in het probleemgebied gegoten om een allergische reactie op te wekken. Deze behandeling heeft niet de voorkeur van de meeste artsen. Dit komt omdat problemen zoals aanhoudende irritatie van de huid na de procedure, groei van de lymfeklieren, zich kunnen voordoen. Medicatie verdient daarom zoveel mogelijk de voorkeur.

Andere bekende behandelmethoden zijn de volgende:

Injectiebehandelingen

Cortisonbehandelingen worden vaak toegediend om deze ziekte aan te pakken. Dit probleem wordt aangepakt door cortisonen onder de huid te injecteren. Als je ziekte niet gekoppeld is aan genetische factoren, kan deze behandelmethode positieve resultaten opleveren.

Medicijnen

Medicijnen kunnen worden toegediend als injecties niet effectief zijn. Medicijnen die een grote bijwerking hebben, worden niet gebruikt. Deze behandeling bestaat meestal uit meerdere bestanddelen van medicijnen.

Plaatselijke immunotherapie

Dit proces wordt meestal toegediend aan patiënten met veel haaruitval. Er worden chemicaliën aangebracht die een allergische reactie op de hoofdhuid veroorzaken. Als de reactie gunstig is, zal het haar teruggroeien. Er ontstaat echter een jeukende huiduitslag. Dit proces moet meerdere keren worden toegepast om het haar langer te laten groeien.

Haartransplantatie

Haartransplantatieprocedures worden uitgevoerd als laatste behandeling. Na haaruitval is er maar één oplossing voor het kaalheidsprobleem. Een haartransplantatie zal je helpen om je uitvallende haar terug te krijgen. Het haar dat je terugkrijgt met een haartransplantatie wordt permanent voor het leven.

Hoe kan Alopecia Areata zich niet verder verspreiden?

Eerst moeten de onderliggende oorzaken van dit probleem worden geïdentificeerd. De verspreiding van de ziekte kan worden voorkomen door een behandeling toe te passen die past bij het geïdentificeerde probleem. Je moet echter je immuunsysteem sterk houden. Als je een niet-sterk immuunsysteem hebt, word je vatbaarder voor de ziekte alopecia.

Kan je haar teruggroeien als je alopecia hebt?

Ja. Bij de meeste patiënten kan haar dat uitvalt binnen een jaar of twee weer aangroeien. Bij anderen kan kaalheid als gevolg van uitval permanent zijn. Maar je kunt dit probleem oplossen door nieuw haar te planten. De haartransplantatiemethoden bieden hiervoor de definitieve oplossing.

Wordt alopecia veroorzaakt door stress?

Deze ziekte kan ontstaan door vele onderliggende oorzaken. Dit kunnen genetische factoren zijn, een niet sterke immuniteit of een chronische ziekte. Daarnaast is stress een van de belangrijkste oorzaken van alopecia areata. Als er een stressgerelateerde ziekte is ontstaan, is de manier om deze te verlichten het verminderen van je stress.

Wat veroorzaakt alopecia bij vrouwen?

Het probleem van haaruitval neemt toe bij vrouwen, vooral tijdens bepaalde speciale periodes. Dit kunnen menstruatieperiodes en zwangerschappen zijn. Daarnaast kunnen vrouwen met veel stress hetzelfde probleem hebben. Deze ziekte komt niet vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Maar vrouwen met veel stress zijn wel vatbaarder voor deze ziekte.